Cinergy s Duanem Hopkinsem

Režisér, scenárista, producent a výtvarník Duane Hopkins, zástupce nové vlny inovativních britských filmařů je dalším hostem v sérii filmových lekcí edukativního projektu Cinergy.

class="MsoNormal"> 

Hopkinsův první krátký film Field z roku 2001 měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes v rámci Týdne kritiky. Temný, neemotivní příběh o dospívání na venkově získal řadu ocenění na festivalech po celém světě. Hopkins na něj v roce 2003 navázal druhým krátkým filmem Love Me Or Leave Me Alone, který vznikl v programu „Cinema Extreme“ pro nové britské filmařské talenty pořádaném televizním kanálem Film 4 a Britskou filmovou radou. Snímek pojatý jako „studie vyjadřování první lásky a omezení, která s sebou nese,“ měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Edinburghu, kde byl oceněn jako nejlepší britský krátkometrážní film. Podobně jako prvotina Field sklidil značný úspěch: celkem oba filmy získaly přes třicet mezinárodních ocenění.

 

Hopkins následně napsal a zrežírovat svůj debutový celovečerní film Lepší věci. Natáčel se v anglickém regionu West Midlands, premiéru měl na Týdnu kritiky v Cannes roku 2008, kde byl nominován na cenu Zlatá kamera (Camera D'Or). Mnohovrstevný příběh o lásce, touze a ztrátě u mladých i starších na anglickém venkově kritici chválili jako snímek, který je radikální a přitom dokáže zachytit i jemné nuance. Často bylo zmiňováno jeho využití filmařských technik a vypravěčských postupů, které dokázaly propojit témata jako romantické tužby, příčiny drogové závislosti a existenciální vnímání úzkosti, jež jsou záměrně zasazena do působivého současného prostředí venkova. V recenzi Variety se uvádí: „Duane Hopkins navazuje na své oceňované krátké filmy vizuálně originálním celovečerním snímkem Lepší věci. V nádherně natočeném filmu vystupují poutaví neherci a představuje zajímavou změnu v britské tradici sociálního realismu díky juxtapozici přirozeného a konstruovaného.“ Podle deníku The Guardian přinášejí Lepší věci „brilantní nahlédnutí do nitra“, deník The Independent pro změnu napsal, že „Hopkins je režisér s rafinovaným jemnocitem pro introspekci, jaká v britské kinematografii nebývá běžně k vidění“. Magazín Sight and Sound vyhlásil Lepší věci filmem měsíce a odůvodnil to tím, že „Hopkinsův snímek zachycuje, či přesněji řečeno vytváří, kus britské společenské krajiny, jaký jsme ještě nespatřili.“ Le Monde označil Lepší věci za film týdne a přirovnal Hopkinsovo dílo k „abstraktnímu násilí Alana Clarka a lyrické drsnosti Billa Douglase .Hopkins má s těmito režiséry očividně mnoho společného: využívá surovou metafyzickou temnotu a naléhavý dojem formální kompozice.“

 

Jeho druhý celovečerní snímek Bypass (2014) zobrazuje mladíka Tima, který je dotlačen k zodpovědnosti, když jeho starší bratr skončí ve vězení. Timovi chybí otec, zato ale má nevrlou mladší sestru a těhotnou přítelkyni. Pokouší se udržet svůj rozpadající se život aspoň trochu pohromadě, ale čím dál víc ho vtahuje kriminální podsvětí. Když do toho vstoupí nemoc, snahy vymanit se zdají téměř nemožné.

 

Tento Hopkinsův film zkoumá generaci, kterou společnost v podstatě obešla a nenechala jí žádné naděje nebo směřování. Často je to nelítostná podívaná, když Timův život zamořují další a další rány a celkový dojem beznaděje začíná být takřka hmatatelný. Hopkinsovi se však daří překonávat klišé, jež se mohou se sociálním realismem často pojit, když využívá řadu stylových prostředků – jako sledování s pomocí ruční kamery nebo surreálné náznaky –, které vytvářejí jedinečnou atmosféru. „Chtěl jsem, aby se kamera stala další postavou filmu,“ uvedl Hopkins. „Vyšel jsem ze žánrového filmu a dal jsem mu novou sadu nástrojů.“

 

Hopkins bývá popisován jako ústřední představitel vznikající „britské nové vlny“ po boku režisérů jako Steve McQueen. Snímek Lepší věci vyniká svým „technickým a stylistickým přístupem k typickým problémům britského realismu“. Jeho filmové dílo je ceněno pro precizní kompozici a technickou důslednost, ale taktéž pro poetické zachycení realistických námětů, postav a prostředí.

 

Hopkins tvoří i v oblasti fotografie a pohyblivého obrazu. Jeho první samostatná výstava nazvaná Sunday (Neděle), kterou tvořila sbírka jedno- a vícekanálových instalací pohyblivých obrazů, byla představena v Centru současného umění BALTIC v březnu 2009. Tato výstava se zabývala dnešní britskou mládeží a vztahy mezi identitou, psychologií a prostředím. Formát jednotlivých děl v rámci sbírky má podobu mnoha obrazů propojených tak, aby tvořily složené scény, z nichž každá pracuje jiným způsobem s atmosférou a vyprávěním. Vzniká tak dojem sugestivní sociálně-realistické pohádky – rafinované interakce realistických, surreálných a romantických tropů. Hopkins touto výstavou údajně „vyvolal zážitek, který se zcela liší od konvenčního sezení v kině. Vytváří portrét mládí, který obsahuje věcnou, drsnou realitu a znepokojivou psychologickou hloubku.“

 

Prostřednictvím společnosti Third založené spolu s producentem Sammem Haillayem Hopkins také produkovat díla jiných filmařů, mimo jiné krátké filmy Daniela Elliotta The Making of Parts (oceněn v Benátkách) a Jade (oceněn na Berlinale). V roce 2010 se podílel na koprodukci celovečerního debutu umělkyně Gillian Wearing nazvaném Self Made.

 


CInergy o alternativním vzdělávání

Super 16 je přední dánská alternativní filmová škola, která vznikla téměř před dvaceti lety a jejímž hlavním specifikem je, že byla založena a je organizována samotnými studenty. Jaké jsou výhody tohoto vzdělávacího modelu? Jak je škola financována? Jak je možné zajistit kontinuitu takového projektu? A jaké je to být sám zodpovědný za své vzdělávání a vzdělávání svých spolužáků? O tom přijedou…

Celý článek
/// Informace o Cinergy ///

Cinergy Praha je edukativní platforma pro rozvoj talentu a znalostí začínajících filmařů i filmových nadšenců bez tvůrčí ambice, skrze sérii pravidelných diskusních panelů a přednášek tematický souvisejících s tvorbou či prací pozvaného zahraničního filmového tvůrce.

Celý článek
Cinergy s Kevinem B Lee

Prvním letošním hostem Cinergy bude mezinárodně uznávaný kritik, filmový video-esejista a filmař Kevin B. Lee. Americký tvůrce označovaný za “krále video-esejí” pravidelně přispívá do časopisů a portálů The New York Times, Sight & Sound, Slate nebo Indiewire. Za svůj vytvořil přes 360 video-esejí, které zkoumají klíčové aspekty vybraných snímků či charakteristiky filmové tvorby jednotlivých…

Celý článek
Cinergy Skype s Joachimem Trierem

Dalším tvůrcem, kterému se v rámci Cinergy budeme věnovat, je norský režisér Joachim Trier. Autor ceněných snímků Repríza, Oslo, 31. august a Hlasitější než bomby, nyní slaví úspěch se snímkem Thelma.

Celý článek
Cinergy s Rúnarem Rúnarssonem

Dalším hostem edukační platformy CINERGY ve spolupráci s Famufestem 2017 bude Rúnar Rúnarsson, islandský režisér a scenárista, jehož filmy jsou pravidleně uváděny na řadě významných světových festivalů, i festivalů domácích (Karlovy Vary IFF, Festival krátkých filmů Praha, Febiofest).

Celý článek
Cinergy s Lone Scherfig

Hostem Cinergy bude dánská režisérka Lone Scherfig, autorka komedie Italština pro začátečníky, na tři Oscary nominovaného snímku Škola života či romantického dramatu Jeden den.

Celý článek